Travelogue Taiwan - Kaohsiung Mosque

4:05:00 PM Sally Samsaiman 4 Comments


Kisah bersambung daripada Dome of Light...

Dah lewat petang, perut pun sangat laa lapar...terus la nak ke Masjid Kaohsiung terletak di daerah Lingya di Kaohsiung...dekat kawasan sini...tak pelik kalau nampak orang Islam kat sini...Masa Sally sampai kat sini baru nak menganjak pukul 4 petang tapi mmg gelap macam nak senja...

Kenapa kami kesini..?

Sebab disebelah masjid ni ada kedai makanan halal milik warga Indonesia...Jadinya kita cari la makan kat sini...Sayangnya Sally tak dapat masuk ke masjid sebab ada bas yang membawa pelancong kat situ...mmg pack sangat dalam tuu dan semuanya dah menanti nak solat Maghreb..



Kalau korang nak tau...Masjid Kaohsiung ni merupakan masjid kedua yang dibina di Taiwan...Binaan dia agak moden jugak walaupun dibina pada tahun 1992...Wahhh...Sally baru umur 2 tahun di dah siap dibina...SubhanAllah!


Sempat ambik gambar kat depan je..hmmm...rugi pulak rasanyaa...Disebabkan kesedihan tuu..ingat nak pergi la mengisi perut...tapi lagi sekali rasa terkilan sebab orang yang datang berjemaah dengan bas tuu dah sewa restoran tuu untuk makan malam...jadinya mmg tak la kami nak dapat duduk kan...

Akhirnya ikhtiar jugak la mintak bungkus, nasib jugak laa dilayan...ambik je menu yang sama supaya cepat siap...Pilih je nasi goreng...ohhh please laa...kekekeke...




Duduk la kami kat tepi jalan sebab dah kelaparan..hihihi..makan dalam gelap bertemankan lampu jalan...sedikit sadis kan disituu...? Takpe...dapat jugak makan...dan untuk pengetahun korang...Ini nasi yang pertama dan juga nasi yang terakhir Sally makan kat Taiwan...hahahaha...lepas tuuu dah tak jumpa makanan halal!!

Harga nasi goreng : $70 (RM9.95)

Sedap jugak laa nasi goreng dia walaupun minyak tumpah tak tau berapa gelen...tapi ada udang banyak...hihihi...alhamdulillah...

Macam mana nak ke Masjid Kaohsiung:

Take MRT to Weiwuying Station, and take a walk less than 15 minutes in Jianjun Rd (Exit the station just walk straight to your left to find Kaohsiung Armed Forces General Hospital) or take bus no 88 in-front of Kaohsiung Train Stations (25 minutes)

You Might Also Like

4 comments:

  1. Amboi sampai book satu restoren ini..kemain dorang kan. Nasi tuh memang nampaklah dia macam oily..sabor jer la..pengalaman semua tuh..hehe

    ReplyDelete
  2. Taiwan antara tempat yang akak nak pi...tak tau la bila lepas pi

    ReplyDelete
  3. Susah ke kak dpt makanan halal. Ok lah tu dpt makannnn nsiiii. Hihi

    ReplyDelete
  4. Kalau dapat ke sini satu hari nanti, nak suruh Sandy bawa saya ke sini juga. hehe :D

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!