Macam mana nak jimat untuk travel selalu?


Sejak kali pertama Sally jejakkan kaki kat Korea tahun 2015, tu kali pertama Sally travel luar negara tanpa kehadiran keluarga...Selalunya kalau nak travel kemana-mana, kakak Sally yang akan menjadi mastermind...daripada tiket, penginapan, itinerary dan semuanya mmg akan disediakan oleh dia...Sally cuma perlu sediakan duit sahaja...tapi sejak daripada travel ke Korea, jadi lebih independent dan Sally jadi berani nak keluar negara tanpa keluarga...

Berjalan..berjalan...ramai orang cakap takde duit nak travel...takut nak travel..tak reti nak travel tapi teringin...Sebenarnya nak travel bukannya kena ada duit berkepuk kepuk dalam poket, ada emas bertan-tan dalam bank tapi kena bijak..

Selalunya kalau travel...Sally selalu jarang nak bawak duit yang banyak...okay bukan sebab tak nak bawak, tapi lebih kepada takde duit banyak pun nak bawak...hahahaha...dan sebagai seorang travellers yang cheapskate, Sally ni merupakan antara orang yang paling kedekut masa travel...Bukannya tahap menyusahkan orang tapi lebih kepada kedekut sikit kalau nak keluarkan duit untuk benda-benda yang tak perlu...contohnya, souvenirs!! Hahahaha...jadinya kalau Sally balik dari mana-mana, Sally sarankan korang tak tanya laa kalau tak nak kecewa..hihihi


Tapi jangan salah tau, berjimat tak semestinya kena cut semua benda yang lain...bukannya kena had kan semua benda...kurangkan tempat untuk di kunjungi..tapi kena bijak maksimumkan keseronokkan dan dalam masa yang sama boleh berjimat..

Kat sini la yang korang kena jadi bijak...jadi seorang travellers yang bijak! Eh, macam mana nak jadi bijak untuk travel?

Yang ini yang Sally nak kongsikan dengan korang...pertama sekali...pilih lokasi yang bersesuaian dengan bajet yang korang ada...Contohnya kalau ada bajet dalam RM1,000...Boleh cuba yang dekat-dekat macam Bangkok, Jakarta, Phnom Penh, Singapore dan lain-lain lagi...Kalau tak nak ke luar negara, boleh je Cuti Cuti Malaysia! Lagipun apa kurangnya Malaysia kan? Masih banyak benda yang kita boleh teroka dan cari....dan kalau korang nak tau, kat Malaysia ni sahaja ada hampir 3,506 buah hotel yang kita boleh cari...bayangkan macam mana rambang mata Sally nak pilih hotel yang sesuai...atau kalau ada lebih, mungkin boleh cuba ke negara yang jauh sikit macam Korea, Jepun atau mungkin boleh buat Europe trip?


Sally selalu tengok tiket kapal terbang dan hotel dekat aplikasi Traveloka...sebabnya dekat Traveloka, semuanya ada...nak tengok flight dalam negara, flight luar negara serta hotel dalam dan luar negara. Dengan Traveloka, akan ada banyak pilihan yang diberikan dan kita boleh pilih mengikut bajet yang kita ada...contohnya macam yang kat bawah ni...Sally cuba check harga tiket flight ke Jakarta..Traveloka akan berikan harga yang terendah dan membantu kita untuk lebih jimat...Buat apa nak check setiap satu website, guna Traveloka dah boleh check, tempah dan bayar dalam satu klik je!

Pasal hotel pulak...jujur kata la kan...rambang mata tau nak mencari hotel yang sesuai dengan kehendak kita…lagi stress bila banyak sangat promosi yang membuatkan berbelah bahagi nak pilih yang mana…Ikut hati nak je ambik semua yang ada…tapi kena sedar diri la sebab baki dalam akaun tu makin susut bukannya makin bertambahsaban hari..hahahaha…tapi actually dengan Traveloka, semua benda tu takde masalah...korang just kena pilih yang mana yang sesuai dengan korang...


Kalau search kat Google, sebenarnya ada banyak cara nak cari pakej percutian, hotel, dan macam-macam lagi...tapi Sally selalunya lebih prefer untuk guna Traveloka ...sebab pada Sally sendiri laa...Traveloka ni merupakan salah satu laman web yang memudahkan kita cari semua benda dalam satu klik..ada banyak pilihan hotel, penerbangan atau promosi untuk kedua-duanya...dalam masa yang sama korang jugak boleh dapatkan pelbagai maklumat tentang negara atau kawasan yang bakal korang lawati…dan yang paling best Traveloka akan suggest beberapa tempat attraction yang ada berdekatan dengan hotel yang korang pilih…

So, takde la nanti korang terkontang-kanting fikir..mana nak pergi..walaupun takde tourist guide ke takde full preparation ke, korang masih lagi boleh dapat info pasal tempat yang korang kunjungi...Jadi, nak travel kena berani dan bijak...So, kalau nak bijak, TRAVELOKA DULU!

Post a Comment

9 Comments

  1. Traveloka memang best! Lepas tu selalu buat promo. I likeeee 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...kalau ikut hati mmg sadis...semua nak plan! hahaha

      Delete
  2. traveloka ni mmng bagus, semua benda ada. tiket flight boleh booking, hotel pun sama. 2 in 1!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau xpe! kalau la duit banyak...mmg manjang dok depan Traveloka jela! hihihi

      Delete
  3. tau pasal traveloka ni pun sbb tgk iklan kt tv

    ReplyDelete
  4. Tak pernah guna traveloka dan lepas ni boleh try. Siapa yang tak nak save budget kan?

    ReplyDelete
  5. traveloka senang sbb tak perlu bukak byk web. lepas book tiket flight blh terus book hotel! then byk discount pulak tu.

    http://www.eecashyaa.com

    ReplyDelete
  6. sejak kenal traveloka..dh 4 hotel akak check in thru traveloka..berbaloi222

    ReplyDelete
  7. hehehe berbaloi2.. janji rajin juga study and research =)

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite and hopefully, all the information is useful to you and don't forget to come again! Much love!