13 info kesihatan yang perlu kita tahu.


Info kesihatan yang perlu kita tahu | Sebenarnya..nak menjaga kesihatan ni bukannya susah...tapi lebih kepada kadar kerajinan kita nak amalkan atau tidak...tapi ada beberapa perkara kita perlu elakkan daripada amalkan...kalau tak boleh elak...kurangkan atau cuba tahan diri daripada melakukannya...

1. Wanita dilarang menarik barang berat tapi harus menolak. Juga elakkan membawa barang-barang berat, ini kerana urat saraf wanita yg cepat lemah.
                         
2. Jalan 50 langkah memperbaiki tulang tubuh. Naik 20 anak tangga memperbaiki tulang lutut.

3. Kopi tidak disarankan bagi WANITA, kerana dapat menyebabkan osteoporosis dan mempercepat menopause.

4. Rebus 10 helai daun salam dgn 2 gelas air, minum tiap hari selama 12 hari untuk menurunkan kolestrol dan darah tinggi.

5. Penyebab darah tinggi adalah kekurangan kalsium. Tembikai adalah sumber kalsium. Disarankan amalkan makan tembikai kuning.

6. Jus pear + stoberi menaikkan daya tahan tubuh.

7. Anggur hitam menguatkan jantung, anggur hijau melangsingkan tubuh, anggur merah melebarkan pembuluh darah agar tidak tersumbat dan juga bertindak sebagai anti kolesterol.

8. Labu kuning baik untuk mempertajam daya ingat anak, diamalkan oleh wanita hamil lebih baik. Untuk lelaki dewasa, labu berguna untuk menghasilkan sperma berkualiti.

9. Pisang untuk yg sering kejang pada anggota badan dan senggugut.

10. Manggis paling baik untuk tulang.


11. Paprika boleh membantu menyembuhkan diabetes, sakit tulang dan anti kanser.

12. Jus Epal dicampur dengan kacang buncis dapat menjadi ubat diabetes.

13. Makan sayuran hijau siang hari untuk kurangkan risiko terkena strok. Sayur memastikan protein tidak menjadi kanser dan memastikan karbo tidak menjadi diabetes.

Jangan lupa amalkan ataupun cuba ye!

Post a Comment

8 Comments

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite and hopefully, all the information is useful to you and don't forget to come again! Much love!