Monday, January 14, 2019

Bukit Merah Orang Utan Island Foundation (BMOUI)


Selalunya kalau kita nak tengok Orang Utan mesti teringat Borneo, tapi korang tahu tak di tengah-tengah Bukit Merah ada sebuah pulau yang dikhaskan untuk Orang Utan, yup...right in our Peninsular Malaysia!

Disini merupakan one stop center for conserve, rehab, research and also for education purposes. Mereka ini yang bertanggungjawab untuk menyebarkan maklumat tentang spesis yang hampir pupus ni,disamping memastikan spesis Orang Utan akan kekal sampai bila-bila.



Sedih, itu je yang mampu Sally ungkap...sebabnya mengikut statistik...spesis orang Utan hanya mampu bertahan sekitar 10-15 tahun sahaja lagi kalau tidak diambil langkah untuk mengelakkan mereka daripada diamcam kepupusan.

Jadinya, Sally memang la nak seru kepada semua supaya sama-sama membantu mengekalkan dan memelihara spesis yang terancam ini...Kalau takde demand, mesti tidak ada yang akan supply permintaan pemburuan haram kan...



Di Bukit Merah Orang Utan Island, Orang Utan dibiarkan didalam habitat yang sebenar...kalau kita nak tengok, kita yang akan berada di dalam terowong (sangkar), bukan mereka. Masa Sally ke sana, sempat la berjumpa dengan hampir 10 ekor Orang Utan. Adam, Jidin, Kate...hahaha...comel je kan nama?



Sally nak seru korang untuk sama-sama selamatkan mereka daripada kepupusan. Kalau boleh berilah sumbangan sebab institusi ini berdiri sendiri tanpa bantuan daripada kerajaan...So, sama-sama la kita bantu selamatkan Orang Utan untuk masa depan flora dan fauna kita!



Bukit Merah Orang Utan Island Foundation
Jalan Bukit Merah
34400 Semanggol
Perak Darul Ridzuan
Malaysia
+6 05 890 8110
enquiries@orangutanisland.org.my

12 comments:

  1. kalau urang utan betul berani x selfie? hehe

    ReplyDelete
  2. Sedihnya bila baca yang banyak spesis haiwan dah nak pupus T^T

    ReplyDelete
  3. Dulu pergi bukit merah tak de rezeki nak pergi orang utan island ni.. kena repeat pergi bukit merah ni nampaknya

    ReplyDelete
  4. Me and my children went there before and we love to see the orang utan. They look so cute and adorable.

    ReplyDelete
  5. I ni dok nak singgah bukit merah pun tak pernah sampai lagi. Dekat je kot dengan Taiping. Berani Cik Sally kita selfi ngan Orang Utan ye.

    ReplyDelete
  6. Alah siannya , tu lah harap tak pupus lah habitat orang hutan ni ..

    ReplyDelete
  7. Eh kat Bukit Merah ada rupanya Pulau khas ntuk orang utan .boleh datang sini tengok .Betul cakap Sally tu pipulasi orang utan semakin pupus kalau kita tak cari insiatif untuk selamatkan orang utan

    ReplyDelete
  8. Harap dapat kekalkan spesis nie supaya generasi akan dtg dapat menyaksikan kecantikan haiwan ini. Sayang lah kalau dorg pupus. NGO2 dan agensi kerajaan kena lebih gigih lagi dalam memastikan kelangsungan hidup spesis org utan nie

    ReplyDelete
  9. Masa zaman sekolah dulu pernah la 2x ke bukit merah. Ikut rombongan sekolah. Masa tu tempat orang hutan ni kira macam dalam pembinaan macam tu. So tak sempat la nak ke sana. Ni dah lama ada, ntah bila nak bawak anak anak ke bukit merah tu. Boleh bagi mereka kenal dengan orang hutan ni.

    ReplyDelete
  10. Mujur ada tempat ni kan. .kesian orang utan. .Apa la orangvtak bertanggungjawab tu. .Bila lagi dpt pergi sini. .Tahun ni tak jalanjalan lagi

    ReplyDelete
  11. Heyyy jumpe sedare ke tu? Hahah gurau je wak. Kte last ke bkt merah kalo tak silap 5 thn los & difinetly pergi melawat org hutan..tp kte nangis sebab kesian tgk diaorg hahha..hati tisu i ni walau nampak garang

    ReplyDelete
  12. Tak pernah lagi bukit merah. Tapi ada tempat2 macam ni macam menarik je kalau bawak ni. Boleh jugak bawak tengok orang utan.

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite and hopefully, all the information is useful to you and don't forget to come again! Much love!