Tuesday, December 20, 2016

Resepi : Apam Mekar Mudah Dan Gebu


Dah lama rasanya tak kongsikan resepi makanan yang senang dah sesuai untuk minum petang...Jadinya, Sally nak kongsikan dengan korang resepi Apam Mekar Mudah Dan Gebu

Bahan-bahannya:
3 biji telur
1 1/2 cawan gula halus
1 cawan air ice cream soda
2 1/2 cawan tepung gandum
satu penutup esen ros (star brand)
1/4 sudu kecil ovallette

Cara-caranya:
1 - Campur telur, gula dgn ovallette, pukul dgn mixer smpai kembang (mixture akan jd putih dan likat)..
2 - Masukkan tepung gandum selang seli dgn air ice cream soda...buat smpai hbs...
3 - Masukkn esen ros..
4 - Bahagikan ikut berapa bnyk warna nak pastu masuk dlm piping bag.. (Pakai sudu pun boleh)
5 - Isikan dlm paper cup (kalau nak cantik beli cup plastik yg utk buat apam tu)
6 - Lepas tu pipe kan warna lain sedikit 
7 - Kukus dlm pengukus dlm 15-20 minit dengan api sederhana, bila bukak penutup jgn bg terkena air belah atas tu...lap pakai kain..


So, nanti macam ni la rupa apam korang...Mmg senang nak buat apam ni...Sally suka buat dia dalam bentuk kecil-kecil macam ni...sebab senang nak sumbat dalam mulut...hehe

Selamat mencuba!

4 comments:

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite and hopefully, all the information is useful to you and don't forget to come again! Much love!