Bila kawan tanya, "Weh...kenapa kau tak buka mata masa bersin?"...

7:33:00 PM Sally Samsaiman 6 Comments


Kenapa ya? Sally pun tak perasan benda ni sampai la masa lepak dengan kawan, tiba-tiba dia tanya, "weh...kenapa kau tak buka mata masa bersin?"

Wehh...soalan dia ni kalau buat trial SPM pun boleh pening..hahahaha...inikan pulak Sally...disebabkan takde antara kami yang merupakan seorang doktor, jadinya kita Google jela..hahaha...


Bersin pada dasarnya adalah bahasa tubuh untuk mengeluarkan partikel asing dan berbahaya dari dalam hidung. Tujuannya adalah untuk mencegah partikel tersebut masuk ke paru -paru dan menyebabkan sakit yang lebih parah. Partikel asing contohnya seperti virus seperti virus flu, alergi, udara kotor, dan banyak lagi. 

Fakta tentang bersin.

1. Semasa bersin, kita akan menyemburkan material berbentuk cairan dan lendir dengan kelajuan 150km/jam.

2. Secara semulajadi, kita akan menutup mata ketika bersin. Jika kita memaksa diri untuk membuka mata, ada kemungkinan bola mata akan terkeluar. Kalau tak caya cubalah.

3. Susah untuk mengawal suara ketika sedang bersin.

4. Sesetengah kes bersin adalah disebabkan kita kekenyangan dan perut dalam keadaan penuh. Simpton ini dikenali sebagai "snatiation".

Hahaha...jawapan dia ada kat mombor 2 tuu...sebabnya benda tu mmg semulajadi...hahahaha...kalau tak percaya jugak, cuba la buka mata masa bersin lepas tu bagi tau Sally bola mata korang ada lagi ke tak..hahahahaha...tapi jangan tahan bersin tau, bahaya!

You Might Also Like

6 comments:

  1. Sha paling suka bersin. Rasa bersih je lepas tu. Eh tahu tak tetiba je rasa nak bersin sambil bukak mata? Terus sangkut urat mata ni... cehhh

    ReplyDelete
  2. Dah pernah try nak bukak mata sambil bersin. Takkan berjaya punyalah.. Tindakan refleks & spontan. Memang akan terpejam jugak mata tu. Hak3 ^_^

    ReplyDelete
  3. Ha kang terkeluar bola mata taktahu :p

    ReplyDelete
  4. X pnh terperasan buka mata ke tertutup mata masa bersin. Haha..
    Yng psti rsa lega dpt bersin.

    ReplyDelete
  5. habislah terkeluar bola mata kalau paksa bersin bukak mata haha

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!