Cabaran menabung selama 52 minggu!

3:04:00 PM Sally Samsaiman 29 Comments


Lepas Sally muatnaik gambar diatas ni di Instagram, ada ramai yang memberi komen positif tentang amalan menabung ni..Walau hakikatnya memang agak lama kalau kita nak kira 52 minggu itu tapi kita juga kena ingat bahawa menabung ni bukan la usaha sehari dua tapi lebih kepada usaha berterusan dan perlu dilakukan secara konsisten, bak kata pepatah, "Sedikit-sedikit lama kelamaan akan menjadi bukit".

Masih ingat azam kewangan Sally untuk tahun 2015..? Ya, Sally masih lagi menjalankannya dan tabung ini merupakan tabungan kedua yang Sally buat kerana jangka masanya yang agak lama dan tidak membebeankan kerana hanya menyimpan dua minggu sekali dan amaunnya tidaklah sebegitu besar dan masih lagi boleh diusahakan dengan potongan daripada duit berbelanja, tambah nilai telefon dan sebagainya...

Sebenarnya menyimpan ni tidaklah sukar tapi memang memerlukan tahap kesabaran yang tinggi dan konsistensi dalam menyimpan dan yang paling penting, kita kena jujur terhadap tabung. Bagaimana hendak jujur..? Mudah sahaja, jangan mencuri duit dalam tabung tersebut.

Memang tabung itu milik kita tapi bagaimana kita nak capai tujuan kita jika kita kerap "mencuri" daripada tabung tersebut, benar kan?

Ini antara templat untuk azam kewangan Sally untuk tahun 2015, yang RM100 setiap bulan Sally akan terus masukkan kedalam tabungan ASB, kejar dividen atau kalau anda semua masih lagi mencari cara tabungan yang sesuai, boleh juga rujuk di "52 WEEK MONEY SAVINGS CHALLENGE", di sini juga ada pelbagai templat yang sesuai dan salah satunya Sally guna untuk tabungan sambilan.

Selamat menabung!

You Might Also Like

29 comments:

  1. chaaaiyok chaiyoook.. boleh travel laaagi hehehe

    ReplyDelete
  2. wahh bagusnya kak sally! mesti x sabar nk tunggu tabung tu penuh. selamat menabung!

    ReplyDelete
  3. Nak buat jugak lah. tapi seringgit sehari sebab tak koje lagi hahahha

    ReplyDelete
  4. wow! sangat menarik idea sally ni. rasa nak ikut ja. boleh kan, boleh kan? hehehee

    ReplyDelete
  5. chaiyok sally. nanti tabung dah penuh kita pergi holidayy sama sama hokayy. hahaha :D

    ReplyDelete
  6. fyna pun benda yang sama juga. melatih diri untuk menabung dan tidak membazir.

    ReplyDelete
  7. wah! selamat menabung sally.. usaha tangga kejayaan.

    ReplyDelete
  8. eh same la ngn kite sally.. tp ct buat singgit satu ari.. pastu amaun makin bertambah rm1 setiap hari..mmg sgt2 challenging kan! tapi lme2 sonok! =) gudluck sally!

    ReplyDelete
  9. Elok juga diamalkan ni...sesuatu yang bagus

    ReplyDelete
  10. Good idea... menabung ni kite kena rasa ia sbg satu komitmen... sbb tu main kutu tu bagus sbb main kutu tu kite otometik rs ia sbg komitmen bulanan... hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sangat tu...tapi bila nak cari kaki yg tak byk songeh tu susah sikit...huhu

      Delete
  11. macam ni labelnye ye..saya simpan rm1 sehari..ntah bila nakkaya..hehe

    ReplyDelete
  12. kumpul lebih skit..leh belanja akak nanti :)

    ReplyDelete
  13. wah... bagus bagus!! nk buat juga lah.. bolh guna untk pergi jaln2 obersea lagi :-)

    ReplyDelete
  14. salam

    idea bagus sya akan tiru moga anda dapat pahala

    http://toadjitsu.blogspot.com/2015/01/kartunis-hina-nabi-muhammad-ditembak.html

    ReplyDelete
  15. ok sally 26 dec nanti una cari sally ehhh heheheheheheh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi hoi...hahahahaha...jangan kacau sally ye tarikh tu!

      Delete
  16. Wahhh goodluck kak Sally! Nad azam kewangan tahun ni sehari RM2 sajaaa hahaha

    ReplyDelete
  17. Terima kasih banyak kak sally!!!!!!!

    ReplyDelete
  18. interesting! Good luck Sally.. :D

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!