Think before you act!

4:31:00 PM Sally Samsaiman 21 Comments


Pepatah orang melayu,

"Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna"

Sebenarnya banyak lagi pepatah melayu yang berkaitan...manusia ni silapnya selalu berfikir menggunakan emosi bukan menggunakan akal fikiran yang Allah bagi...bila dah berada dalam kesukaran baru nak menangisi kekesalan pada keputusan yang diambil...Dan bila dah ambil keputusan tu, jgn lupa pastikan setiap pilihan yang kita buat tu takkan tergantung dan takkan menyusahkan diri sendiri ataupun org lain.

Dalam dunia ni, terlalu banyak dugaan...tapi kita kena la bijak membuat keputusan dan jangan terburu-buru dalam mengambil keputusan...jangan bertindak mengikut emosi....

Ada satu quote dalam bahasa inggeris,

"Don't make a promise when you're happy, Don't make a decision when you're angry"

You Might Also Like

21 comments:

  1. Betul2.. Fikir elok2 dulu sebelum buat sesuatu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak rugi pun kalau ambil masa berfikir.

      Delete
  2. Lagi satu pepatah ada mengatakan...terlajak perahu boleh ditarik...terlajak kata buruk padahnya...

    ReplyDelete
  3. bagus sgt pepatah tu. fikir dahulu baru bertindak. klo xmo dgr jugak..pulas telinga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...pulas telinga? Mcm best je...hehe ;)

      Delete
  4. dlm keadaan tenang baru buat keputusan sbb dlm keadaan tenang barulah kita blh berfikir dgn rasional .

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sangat tu kak...kena berada dalam keadaan yg tenang :)

      Delete
  5. Replies
    1. same here! sally pun suka..selalu beringat :)

      Delete
  6. manusia ne..kekadang suke bertindak ikut perasaan tak berfikir dulu..macam cik ne lah...huhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. so, sebelum buat keputusan..pastikan emosi tgh stabil :)

      Delete
  7. Betul tu Sally, setuju sgt2.. berfikir dulu sblm buat sesuatu... klu dah terlajak mmg susah.

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!