Menderma Organ.

4:30:00 PM Sally Samsaiman 39 Comments

Banyak yang sally dengar pasal menderma organ...ada yang takut, ada yang saje tak nak ambil tau..ada yg mmg ngeri...ada yang kata...nanti bangkit masa kiamat banyak organ takde tak elok...

Pada sally, persetankan orang nak kata apa...niat sally membantu..hanya satu...dan tu la satu-satunya niat yang sally ada masa sally mendaftar untuk menjadi penderma organ...Sally tak kisah la nanti masa sally dah meninggal dunia, badan kosong or whatsoever...

"Malaysia mempunyai kadar kematian akibat kemalangan jalan raya yang sangat tinggi. Kebanyakan mangsa terdiri daripada golongan muda yang mempunyai tahap kesihatan yang baik. Sekiranya waris kepada mangsa kemalangan ini bersetuju untuk mendermakan organ dan tisu, lebih ramai pesakit yang memerlukan pemindahan organ akan dapat diselamatkan tanpa menunggu masa yang lama. Sehingga kini, lebih daripada 17,000 orang pesakit yang berada dalam senarai menunggu organ terutamanya buah pinggang."

Kita selalu rasa, kalau kita derma duit je dah boleh selesaikan masalah...sally sentiasa letakkan diri sebagai antara 17,000 orang pesakit yang menaruh harapan nak hidup...lagipun apa la salahnya kita derma benda yg kita dah tak guna selepas kita meninggal dunia..?



Untuk mendaftar boleh ke pautan berikut : http://www.dermaorgan.gov.my/

Derma darah pun boleh selamatkan ramai orang....Jangan ingat sally tulis entry ni sebab nak paksa korang ikut jejak langkah sally..tidak...dan tak pernah terlintas...cuma sally nak kongsi dan beri sedikit kesedaran...semua yang kita ada ni milik Allah SWT...tiada salahnya kita beri kepada yang memerlukan...InsyaAllah ada bahagian kita di akhirat sana...

You Might Also Like

39 comments:

  1. alahai sally dah daftar ye.. rugi bella xdaftar aritu ,, da nak balik terus tak hingat =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhu..dah bella...hmm..boleh daftar online pun :)

      Delete
  2. wah.. bgusnya amal jariah yg ssh org nk wat ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah kak..semoga ada manfaat pada org yg memerlukan...

      Delete
  3. bagusnya sally, semoga Allah permudahkan segala urusan mu dear..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih mama..semoga dipermudahkan :)

      Delete
  4. satu perkongsian yang bagus, kak sally :D cukup umur nanti, lisa juga nak berdaftar.. kat sekolah pun banyak dah pendedahan tentang ni, moga2 membuka mata & memberi kesedaran kepada lebih ramai orang lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah Lisa..hopefully dapat bg kesedaran kpd org lain ;)

      Delete
  5. Replies
    1. amboi...siap pakai # laahaaiii..hahaha

      Delete
  6. Replies
    1. Alhamdulillah sally...semoga dipermudahkan :)

      Delete
  7. alhamdulillah . niat baik akan mendapat kebaikan juga .

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah kak...sally mmg niat nak bantu je :)

      Delete
  8. Insya-Allah , semoga kita ada juga bahagian di akhirat sana :)

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. terima kasih zam..semoga ada kebaikkan utk orang lain :')

      Delete
  10. heeee :D qila pun nak jugak!!! Kak sally u remind me of my science teacher hehehhe.
    Sama. hihih <3333

    ReplyDelete
    Replies
    1. Do it is as your wish...jangan ikut akak tau :)

      Delete
  11. This is a very good act. Bravo!

    ReplyDelete
  12. murni sungguh niat sally...lya pun tringin juga insyallah

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah..sally dah daftar erk...ntah bila turn akak..masih belum ada kekuatan lagi...

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah terbuka hati sally utk dftar :)

    ReplyDelete
  15. setakat ni saya hanya menderma darah cik sally... hope satu hari dapat jd penderma organ.. :-)

    ReplyDelete
  16. wah.. bagus tu sally.. akak belum mendaftar lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih belum terlambat lagi kak..hehe :)

      Delete
  17. Xsanggup berani derma darah pun xpernah lg pdhal dh tua...... Moga2 t'buka hati Cikna utk m'derma utk m'bantu org ramai.....;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe cikna...cuba slowly...insyaAllah kalau kuat tekad...akan Allah buka pintu hati cikna nnt :D

      Delete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!