Self Care.

10:03:00 AM Sally Samsaiman 26 Comments

Self care atau pun menjaga diri...selalu kita suka berpesan kat orang...
"Jaga diri baik-baik..."
tapi camne nak jaga diri ek..? Sebab selalunya bila orang concern dengan kita, kita suruh dia je yang jaga kita...hahahaha....

  1. Kalau rasa benda tu bawa mudarat, tak payah buat @ lakukan.
  2. Cakap apa yang sebenarnya kita nak...jangan nak suruh orang faham bahasa isyarat kita tu.
  3. Jangan jadi kaki pengampu dan ubah diri kita supaya org suka kita..tu plastik namanya!
  4. Percaya kepada diri sendiri dan kata hati...kadang-kadang hati ni pandai.
  5. Jangan cakap dan buat perkara buruk kepada diri sendiri.
  6. Jangan sesekali lupakan cita-cita dan benda yang kita nak buat. Go for it!
  7. Jangan takut untuk cakap "tak" kepada perkara yang tidak baik.
  8. Jangan takut untuk cakap "Ya" kepada perkara yang membawa kebaikkan kepada diri kita.
  9. Jangan gila kuasa...semua benda nak buat sampai diri sendiri tak terkawal.
  10. Jangan jadi "Ratu Drama"...depan cakap lain, belakang cakap lain...jadilah orang yang positif!
Kalau kita tak jaga diri kita, sape yang nak jaga..? Tak semua orang ada ahli keluarga yang sentiasa ambil berat...so, belajarlah berdikari...sebab "our life is what our thoughts make it" ...

You Might Also Like

26 comments:

  1. berdikari akan lebih mematangkan kita..insyallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...sbb kita belajar apa yg baik dan apa yg buruk utk kita

      Delete
  2. Salam Jumaat Sally!!! Ratu Drama tu memang akak tak berkenan ...cop jadi plastik tu kira kita boleh guna bungkus makananlah kan??? Wakakakaka....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Friday shout out! hehehe...boleh..selamatkan planet kita...kurangkan "plastik" dalam dunia..hahaha

      Delete
  3. huh..betul tu sally...akak sokong..

    ReplyDelete
  4. hai sally :) pandai2 lah jaga diri seniri kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai kak lieya! hihihi...betul tu kak! we are who we are :D

      Delete
  5. Replies
    1. betul la sally...sbb takde org boleh jaga kita sebaik diri kita sendiri :D

      Delete
  6. people pleaser tu, kalau nak tolong org takpe kot... penganpu tu kita doakan je dia berubah... kalau tak bagi penyapu...hhhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi selalunya kak...pengampu tu negative..hihihi :D

      Delete
  7. konklusinya jadilah orang yang baik :)

    ReplyDelete
  8. just be ourselves and we'll be fine .. insyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. so true..tapi ramai yg cuba jadi org lain..

      Delete
  9. yes dats right..kalau kita x jga diri kita spa la nk jga kita..huhu *ayt pasrah*
    btw..salam jumaat kak sally :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. menjaga diri sendiri kadang-kadang buat kita rasa hidup org lain lg bagus..tapi kita yg corakkan hidup kita..kan? :D

      Delete
  10. Bab cakap berkias tu sangat setuju. Tak guna nak sindir2..sakitkan hati orang.better berterus terang dan cakap elok2

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi ramai org suka buat camtu...bajet nak cakap berlapik la kononnya :P

      Delete
  11. Be positive dalam kehidupan seharian kita....

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. betul kak..sebab kita yg corakkan hidup kita :D

      Delete
  13. Ya kn.. slalu pesan kat org suru take care. Pa yg tjadi d skeliling jd kn tauladan. Yg buruk jd kn sempadan.. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. so true Zara...be positive in everything that happened :)

      Delete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!