Rukun Islam & Rukun Iman :)

3:24:00 PM Sally Samsaiman 24 Comments

Salam Isnin...ada satu mesej yang dihantar oleh mak cik sally melalui whatsapp...huhu...so, sally rasa ada bagusnya kalau sally kongsi bersama kat sini...ilmu kita jangan kedekut...kan...?? Katanya ini adalah salah satu ceramah yang pernah disampaikan oleh UAI...

Berikut adalah perbualan antara Rasulullah dan Iblis...

Rasulullah bertanya : “Apa yg kau rasakan jika melihat seseorang dari umatku hendak solat?”
Iblis menjawab : “aku merasa panas dingin dan gementar”
Rasulullah : “kenapa begitu?”
Iblis : “Sebab setiap seorang hamba bersujud sekali kepada Allah, Allah mengangkatnya 1 darjat”
Rasulullah : “apa yg dpt menusuk matamu?”
Iblis : “solat fajar / solat di sepertiga malam”
Rasulullah : “apa yg dpt memukul kepalamu?”
Iblis : “solat berjemaah”
Rasulullah : “siapa kekasihmu?”
Iblis : “org yg meninggalkan Solat Jumaat”
Rasulullah : “siapa manusia yg paling membahagiakanmu?"
Iblis : “org yg meninggalkan solatnya dgn sengaja”

Dalam ni banyak ditekankan tentang pentingnya solat...sebab berkali-kali kita dengar yang solat itu tiang agama...cuba bayangkan kalau tiang rumah kita takde sebelah....rasanya camne bentuk rumah kita..? kukuh atau tidak..?? itu korang tepuk dada, fikir guna akal..
 
Perbualan bersambung..

Rasulullah : “Jika seorang umatku berpuasa?”
Iblis : “tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka”
Rasulullah : “Jika dia naik haji?”
Iblis : “aku seperti orang gila”
Rasulullah : “jika ia membaca Al-Quran?”
Iblis : “aku merasa meleleh laksana timah diatas api”
Rasulullah : “jika ia bersedekah?”
Iblis : “itu sama saja org tersebut membelah tubuhku dgn gergaji”
Rasulullah : “mengapa boleh begitu?“
Iblis: "sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan baginya, iaitu :

Keberkahan dlm hartanya, Hidupnya disukai, Sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dgn api neraka, Terhindar dari segala macam musibah akan terhalau dr dirinya.

Perbualan kedua lebih tentang Rukun Islam yang bakinya...cuma tak ditekankan disini ialah mengucap dua kalimah syahadah...yang lain, ditekankan...betul kan..? kalau sempurna rukun ni...maka hampir sempurna kita sebagai Islam...


Hehehe...sally saja nak kasi ingat rukun Islam dan juga rukun Iman...kot-kot la kalau ada yang terlupa...tak salah kita panjangkan ilmu selagi mana ianya bermanfaat kepada orang lain...InsyaAllah...ni buat peringatan utk sally jugak...yang kadang kala terleka jua...

Wallahualam.

You Might Also Like

24 comments:

  1. nice sharing kak sally. terima kasih ingatkan hana yang serba kekurangan nie. :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah hana..kak sally pun sama je..selalu leka...

      Delete
  2. terima kasih Sally kerana mengingatkan. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama aisya..yg baik yg bermanfaat kita panjangkan...:)

      Delete
  3. Terima kasih Sally..memang perkongsian yang menarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama anim...benda baik kita kongsikan..

      Delete
  4. Thanks kak sally. Allah. Qila lagi lah lagha sentiasa T_T
    Thank u so much <33333!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. My pleasure qila...sama-sama la kita sambil ingat mengingati...

      Delete
  5. Satu peringatan yang sangat baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...sama-sama kita beringat... :)

      Delete
  6. Replies
    1. My pleasure sya...sama-sama la kita ingat mengingati...

      Delete
  7. sangat bermanfaat perkongsian ini sally..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kak Aiza kalau sampai kepada niat awalnya :)

      Delete
  8. suka entri ni!!!!!!!! suka sangat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...hehehe...syukur...syukur alhamdulillah :)

      Delete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!