Gerak Angin; Membawakan Festival Seni Secara Virtual, Pertama Di Malaysia.

GERAK ANGIN - FESTIVAL SENI SECARA VIRTUAL, PERTAMA DI MALAYSIA MERAIKAN SEMANGAT KEBANGSAAN PADA HARI MALAYSIA (16 SEPTEMBER)



Gerak Angin - Festival Seni Secara Maya, Pertama Kali Di Malaysia.

Sempena Hari Malaysia yang bakal menjengah kita beberapa hari lagi, dan bagi meraikan budaya, seni dan warisan Malaysia, satu festival secara digital sepenuhnya akan ditayangkan bermula 16 September. Festival yang dikenali sebagai Gerak Angin telah dianjurkan oleh Syarikat Teater Masakini, Yayasan Sutra dan Surprise Ventures di bawah seliaan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan.

Apa yang menarik, festival ini telah berjaya mengumpulkan lebih daripada 200 individu dari seluruh dunia seni persembahan Malaysia - termasuk artis, jurukamera, kru pencahayaan, kontraktor peralatan dan banyak lagi. Para seniman akan berkumpul untuk mempamerkan pelbagai persembahan muzik, tarian dan teater selama 17 hari - bermula dari 16 September sehingga 2 Oktober secara maya di Saluran YouTube Festival - https://bit.ly/gerakangin-my dan laman web - www.gerakangin.com. Setiap episod berlangsung antara 10 hingga 15 minit.



Awal minggu lalu, pihak media telah disajikan dengan trailer kepada semua persembahan yang akan berlangsung selama 17 hari dan juga Gerak Angin: Episode One yang menampilkan persembahan Geng Wak Long yang membawakan muzik dan budaya tradisional Kelantan.

Gerak Angin menyediakan satu platform bagi mempamerkan persembahan seni daripada artis seni di Malaysia. Ini akan menjadi hadiah Hari Malaysia yang sempurna untuk setiap rakyat Malaysia yang patriotik yang berbangga dengan warisan budaya kesenian Malaysia yang pelbagai.



Gerak Angin akan memberikan peminat pengalaman seni persembahan Malaysia yang belum pernah dilihat sebelumnya. Kandungan akan dihantar melalui platform digital yang paling mudah diakses dan disajikan dalam potongan yang mudah dicerna yang memberikan pertaruhan terbaik untuk memperluas daya tarikan seni budaya Malaysia.

Walaupun masih dalam kekecohan pandemik Covid-19, melalui Gerak Angin, setiap lapisan masyarakat akan mencari sesuatu untuk dinikmati dan masih mampu menghidupkan seni dan budaya dalam kehidupan mereka.



Antara persembahan muzik yang akan ditampilkan di Gerak Angin adalah Geng Wak Long, KL Jazz & Arts Center dan Pusat Budaya Pusaka, sementara syarikat produksi tarian adalah Sutra Foundation, Dua Space Dance Theatre dan Cempaka Performing Arts Company. Melengkapkan tiga genre ini akan menjadi syarikat teater seperti KL Shakespeare Players, STEPS, ACX Productions dan Theatrethreesixty.



Tayangan perdana Gerak Angin akan bermula pada 16 September 2020 jam 9 malam di laman web Festival www.gerakangin.com atau Saluran YouTube https://bit.ly/gerakangin-my. Untuk maklumat lanjut dan perkembangan tentang festival, ikuti Gerak Angin di Facebook atau Instagram.

Website : www.gerakangin.com
YouTube Channel : https://bit.ly/gerakangin-my
Facebook : www.facebook.com/gerakangin.my
Instagram : www.instagram.com/gerakangin.my

Post a Comment

5 Comments

  1. Menarik, masa PKPP ni kita tgk jela dekat rumah, layan YouTube

    ReplyDelete
  2. best jugak layan nie.. senang kalau on9.. dah lama tak ngk festival seni mcm nie..

    ReplyDelete
  3. Dapat tgk on9 sebenar lg senang bg kita.. boleh la layan sambil2 lepak kt rumah

    ReplyDelete
  4. Festival seni macm ni memg bagus.. Dapat kita hayati senibeprmbhan tu

    ReplyDelete
  5. I can't wait to watch the performances online starting this 16th Sept.

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite and hopefully, all the information is useful to you and don't forget to come again! Much love!