Panduan Kesihatan Untuk Lebih Sihat

10:57:00 PM Sally Samsaiman 4 Comments


Tahun 2017, rasanya dah masuk fasa Sally dah tua! Hahahaha...jadinya marilah kita tengok beberapa panduan untuk dapatkan kehidupan yang lebih sihat...Walaupun badan ni macam takde tanda-tanda nak mengecil, tapi as long as kita sihat...It should be okay kan?

So, meh Sally nak kongsikan dengan korang beberapa panduan untuk kehidupan yang lebih sihat!

01. Makan sebelum tidur boleh menyebabkan kanser lambung kerana usus tidak dapat rehat, kalau terpaksa makan...pastikan korang kena stay 2-3 jam sebelum tidur...Kalau makan pukul 9 malam, maknanya pukul 11 atau pukul 12 malam baru boleh tidur!

02. Kita disarankan hanya makan 4 biji telur🍳seminggu sebab telur ada kadar kolesterol yang tinggi.

03. Tungking ayam / bontot ayam πŸ” mengandungi karsinogen, salah satu agen penyebab kanser. Jangan atau elakkan makan tungking ayam.

04. Makan buah πŸ‡πŸ’πŸ‰πŸ“πŸ‘πŸˆπŸŒ sebelum makan, bukan selepas makan sebab buah akan bekalkan kita dengan air.

05. Ketika datang bulan, jangan/elak minum teh, terutamanya teh hijau, sebaiknya makan sesuatu yg boleh menambah darah.

06. ⛔ Jangan makan roti yg baru keluar dari ketuhar atau oven.

07. Makan tomato semasa atau selepas makan. Jangan makan waktu perut kosong.


08. Setiap pagi bangun tidur, minum 1 gelas air putih, ini dapat mencegah penyakit hempedu. Dua gelas untuk mengaktifkan organ dalaman.

09. 🌞Siang hari perlu banyak minum air putih, 🌚 malam hari tidak perlu minum air putih banyak...cukup sekadar untuk hilangkan kehausan. Minum air πŸ”Ÿ gelas boleh hindari penyakit pundi kencing.

10. ⛔ Jangan kerap minum teh susu atau (teh tarik / buble tea) kerana sangat tinggi kalori, tinggi lemak tidak bergizi dan boleh kena darah tinggi & kencing manis.

11. Jangan amalkan minum kopi lebih 2 cawan sehari, kadar kafein yang tinggi boleh menyebabkan insomnia iaitu sukar tidur dan gastrik.

12. πŸ”Ÿ jenis makanan sihat: Ikan laut dalam, pisang, limau bali, roti gandum penuh, sayur bayam, bawang putih, labu, susu rendah lemak, daging ayam, buah ceri.

13. πŸ‹πŸ‹πŸ‹ Lemon panas boleh membantu membunuh sel kanser.

14. ⛔ Jangan letak charger dekat dengan tempat tidur, mesti berjarak 30 cm lebih. Kurang tidur dapat melemahkn otak.

Haaa! Dah baca kan...so, kalau boleh elakkan yang mana perlu dan amalkan yang mana boleh bawak kebaikkan kepada tubuh badan kita..Selamat semua! :)

4 Orang Sayang Sally!:

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!