Resepi : Apam Mekar Mudah Dan Gebu

10:08:00 AM Sally Samsaiman 4 Comments


Dah lama rasanya tak kongsikan resepi makanan yang senang dah sesuai untuk minum petang...Jadinya, Sally nak kongsikan dengan korang resepi Apam Mekar Mudah Dan Gebu

Bahan-bahannya:
3 biji telur
1 1/2 cawan gula halus
1 cawan air ice cream soda
2 1/2 cawan tepung gandum
satu penutup esen ros (star brand)
1/4 sudu kecil ovallette

Cara-caranya:
1 - Campur telur, gula dgn ovallette, pukul dgn mixer smpai kembang (mixture akan jd putih dan likat)..
2 - Masukkan tepung gandum selang seli dgn air ice cream soda...buat smpai hbs...
3 - Masukkn esen ros..
4 - Bahagikan ikut berapa bnyk warna nak pastu masuk dlm piping bag.. (Pakai sudu pun boleh)
5 - Isikan dlm paper cup (kalau nak cantik beli cup plastik yg utk buat apam tu)
6 - Lepas tu pipe kan warna lain sedikit 
7 - Kukus dlm pengukus dlm 15-20 minit dengan api sederhana, bila bukak penutup jgn bg terkena air belah atas tu...lap pakai kain..


So, nanti macam ni la rupa apam korang...Mmg senang nak buat apam ni...Sally suka buat dia dalam bentuk kecil-kecil macam ni...sebab senang nak sumbat dalam mulut...hehe

Selamat mencuba!

4 Orang Sayang Sally!:

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!