Travelogue Taiwan - Wu Fen Pu 五分埔 (Clothing Shopping Outlet)





Kaki shopping memang kena masukkan Wu Fen Pu 五分埔 dalam itinerary korang ke Taiwan...Kat sini mmg terkenal sebagai syurga shopping untuk pelbagai jenis fesyen pakaian...nak cari yang Korea, KPOP, Tokyo look ke ape ke semuanya ada kat sini...yang best sekali kasut diaaa wehhh! hahaha...Kat sini setiap lorong dia macam "maze" sebab korang takkan jumpa satu pun lorong yang takde rak pakaian...semuanya ada la...segala jenis aksesori!





Seperti kebanyakan pasar lain di Taiwan, kebanyakkan kedai mula beroperasi biasanya sangat fleksibel, selalunya bermula selepas tengah hari dan tutup pada pukul 10:00 hingga tengah malam.

Tapi di Wu Fen Pu 五分埔 ni ada tips dia tau...Biasanya, Isnin adalah hari yang paling sibuk dan banyak stok-stok baru yang sampai dan mereka mula mengagihkan kepada vendor, jadinya Sally cadangkan korang melawat pada hari Selasa untuk mendapatkan peluang pertama untuk melihat produk-produk baru, atau melawat pada hari Ahad untuk dapatkan diskaun diskaun ke atas barangan yang tidak terjual.
Kalau nak lagi best, pergi hari Selasa dengan Ahad sekali..hahahaha...habis duit kat situ je! hihihi...





Range harga kat sini sebenarnya tidaklah semurah mana...sebabnya mereka lebih prefer korang beli banyak bukan hanya beli setakat satu dua helai baju dalam satu kedai...korang kena ingat jugak la yang mereka ni penjual wholesaler, bukannya kedai macam shopping mall..the more you buy, the more discount you'll get!





Kalau nak murah, cari yang mana ada dalam rak sales tuu..tapi kena pandai pilih jugak...kadang-kadang ada yang reject dalam rak tuuu...biasa laaa...mana boleh lari dengan peniaga yang nak menipu kan..hihihi..tapi korang jangan pulak cari souvenirs kat area sini tau...mmg takkan ada nyaa..hihi





Daripada sini...korang boleh nak jejak kaki ke Raohe Night Market, kat sini ada banyak street food yang boleh korang beli...tapi as muslim travelers, I won't suggest laa...sebab tak banyak benda sebenarnya korang boleh makan..hihihi...

So, macam mana nak ke Wu Fen Pu 五分埔 (Clothing Shopping Outlet)..?



From Taipei Main Station, take any local train northbound (區間車) to Songshan Station (松山) - Green Line @ Houshanpi Station (a bit far to walk)

Post a Comment

13 Comments

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite and hopefully, all the information is useful to you and don't forget to come again! Much love!