The winner list of 2015 MAMA in Hong Kong!

7:50:00 PM Sally Samsaiman 5 Comments


UnionPay Song of the Year
BIGBANG BANG BANG BANG

UnionPay Album of the Year
EXO The 2nd Album `EXODUS` 

UnionPay Artist of the Year
BIGBANG

Best New Male Artist
iKON

Best New Female Artist
TWICE

Best Male Group
EXO

Best Female Group
Girls' Generation

Best Male Artist
J.Y. Park

Best Female Artist
Taeyeon

Best Dance Performance Solo
HYUNA Roll Deep

Oupu Best Dance Performance Male Group
SHINee - View

Best Dance Performance Female Grop
Red Velvet Ice Cream Cake

Best Vocal Performance Male
Zion.T Eat

Best Vocal Performance Female
Ailee Mind Your Own Business

Best Band Performance
CNBLUE Cinderella

Best Rap Performance
San E Me You

Best Collaboration & Unit
Zion.T & Crush Just

Hotels Combined Best Music Video
BIGBANG - BAE BAE

Worldwide Inspiration Award
Pet Shop Boy


World Performer
BTS

iQIYI Worldwide Favorite Artist
BIGBANG

Global Fans’ Choice (Male)
EXO

Global Fans’ Choice (Female)
f(x)

Best Asian Style
EXO

Next Generation Asian Artist
MONSTA X


Best Asian Artist Mandarin
Jolin Tsai


Best Asian Artist Japan
AKB48


Best Asian Artist Thailand
POTATO


Best Asian Artist Vietnam
Đông Nhi


Best Asian Artist Singapore
Stefanie Sun Yanzi


Best Asian Artist Indonesia - RAN


Best Producer (Korea)
J.Y. Park


Best Producer (China) - Gao Xiaosong


Best Producer (Vietnam) - Phuc Bo


Best Engineer (Korea) - Ko Hyun Jong


Best Engineer (Hong Kong, China) - Lupo Groinig


Best Engineer (Japan) - Yoshinori Nakayama


Best Live Entertainmnet (Korea) - In Jae Jin


Best Live Entertainmnet (China) - Wu Qun Da


Best Live Entertainmnet (Thailand) - Vit Suthithavil

5 Orang Sayang Sally!:

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!

Macam mana korang asingkan sampah di rumah?

3:37:00 PM Sally Samsaiman 16 Comments


Mesti pelik bila Sally tanya macam ni kan...tapi sebenarnya nak tahu jugak la macam mana orang lain uruskan sampah-sampah di rumah...sebab Sally tanya ni kan haritu kerajaan ada wajibkan beberapa negeri supaya mengasingkan sisa sampah mereka kepada yang perlu di kitar semula dan yang ingin dilupuskan...

Sally ni kat rumah mmg ibu asingkan bahan yang boleh kitar semula dengan bahan yang mmg ingin dilupuskan..hihihi...kat Kuala Lumpur ni banyak tempat yang ambil barangan kitar semula untuk memudahkan kita...bahkan ada yang membayar untuk semua "sampah" yang kita kumpul tu...

Ibu mmg dah lama kumpul barang-barang yang boleh kitar semula ni...contohnya macam tin susu, tin aluminium, botol plastik, surat khabar lama dan sebagainya..dan bila dah agak banyak, ibu akan suruh abang Sally untuk jual ke kedai yang mengutip barangan kitar semua...duit hasil daripada jualan tu selalunya ibu buat tambahan untuk membeli makanan kucing...korang pun tau Sally mmg bela banyak kucing kan...Jadinya dengan duit tu kuranglah sikit perbelanjaan untuk makanan mereka..Tak rugi pun rajin kan?



Sebenarnya Sally bukan lah rajin sangat nak buat benda ni...tapi Sally rasa kita kena ada kesedaran...cuba bayangkan kalau taman perumahan kita sekarang berakhir sebagai tapak pelupusan sampah...Masyarakat Malaysia mmg sangat kurang kesedaran tentang pentingnya kita menjaga persekitaran kita bermula sekarang...Kalau bukan kita yang mulakan, siapa lagi?

Di rumah, Sally takde la menggunakan apa-apa cara yang istimewa, cuma ibu mmg dah sediakan plastik yang berasingan untuk setiap benda...Biasanya akan ada satu plastik untuk kertas dan surat khabar lama, satu untuk tin aluminium, satu untuk tin susu @ tin makanan dan satu lagi untuk botol plastik...Bagi Sally ni satu cara untuk Sally kurangkan kerja untuk pekerja yang mengangkat sampah...Jadinya mereka tidak perlu bersusah payah nak asingkan sebab Sally dah siap-siap asingkan...tak salah kalau kita bantu meringankan beban orang...



WASTE TO ENERGY

Sekarang ni kerajaan dalam proses menjalankan "Waste To Energy" yang mana kita cuba memproses dan menjana tenaga...haaa! Baru rasa nak tau macam mana kita boleh jana tenaga kan...Serba sedikit pasal tenaga boleh baharu, rasanya rata-rata daripada korang mesti pernah dengar kan..? Selalu kita dengar pasal tenaga solar contohnya...Contoh lain tenaga boleh baharu macam biogas, biomas, hidro...

Seperti yang korang tau, di Malaysia kita menggunakan bahan api fosil sebagai contoh arang batu untuk menjana kuasa. Malaysia juga terpaksa mengimport bahan api ini dari luar yang semakin lama bekalannya makin susut dan ini membuatkan kos untuk memiliki bahan api ini makin meningkat...Jadinya dengan program "Waste To Energy", pihak Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal Negara di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah berusaha untuk menjadikan sisa pepejal yang dikumpul, diproses untuk dijadikan tenaga yang boleh digunakan..

Percaya la usaha kita yang kecil ni boleh memberikan impak yang besar jika kita jalankan secara berterusan, usaha kita yang kecil ni juga mampu memberikan kehidupan yang lebih terjamin untuk generasi akan datang..

Jadilah pengguna bijak!

16 Orang Sayang Sally!:

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!