Resepi : Nuget Ayam Homemade

9:51:00 AM Sally Samsaiman 13 Comments


Tengah-tengah musim orang "panas" sebab GST, baiklah kita sama-sama cari jalan untuk berjimat...sebab bila ada GST, menteri je yang naik gaji...kita ni tak...Jadinya harini Sally nak kongsi lagi satu resepi...buat nuget ayam!

Maapkan saya Ramly, saya suka makan nuget awak tapi sayaaa tak mampu dah sebab GST!

okay, tak lawak Sally...

Sally rasa ramai yang dah pernah cuba buat...tapi takpelaa...sebab Sally baru je cuba buat, jadinya Sally nak kongsi jugak kat sini...Rasanya banyak cara nak buat nuget ni...ada yang leceh, ada yang semudah campur daging ayam cincang dengan serbuk roti...So, harini kita tengok yang tak leceh dan tak jugak mudah..


NUGET AYAM

Bahan-bahan:
~ 200 gm daging ayam kisar
~ 2 biji telur - ambil putih sahaja
~ 100 gm serbuk roti
~ ½ labu bawang besar - cincang/blend
~ 1 sudu kecil serbuk kari
~ Sedikit lada sulah
~ Sedikit serbuk perasa ayam
~ Sedikit tepung gandum (jika perlu)
~ Sedikit minyak masak (untuk menggoreng)

Cara-cara:
1. Satukan daging ayam kisar dengan putih telur.
2. Campurkan bawang besar yang dah dicincang dalam adunan, Sally lebih prefer blend.
3. Kemudian campurkan dengan serbuk kari, serbuk perasa ayam dan lada sulah.
4. Setelah bahan sebati, ambil sedikit dan dibentuk mengikut kesukaan anda.
5. Golek-golek dalam serbuk roti tu sampai semua jadi rata.
6. Goreng dan makan la dengan sos cili...hihihi


TIPS:
➤ Kalau rasa lembik sangat, campurkan tepung gandum (2-3 sudu).
➤ Masa nak bentukkan tu...pakai la sarung tangan atau sudu sbb nnt melekat kat tangan.
➤ Letak garam tu atas pilihan sendiri kalau takde perasa ayam.
➤ Boleh campur sayuran seperti cendawan, lobak merah @ jagung untuk pelbagaikan variasi.
➤ Sally prefer simpan dalam peti ais semalaman sebelum goreng untuk kurangkan minyak meresap.

13 Orang Sayang Sally!:

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!