Tiba-tiba satu perasaan timbul.

4:58:00 PM Sally Samsaiman 15 Comments

Sally dah banyak kali rasa macam ni...sampai tahap kadang-kadang tu nak kat stress tu tidak la..tapi ada sedikit terkesan la dekat hati....

Dalam division Sally, ada 6 orang perempuan...3 dah berkahwin, sorang akan berkahwin pada hujung tahun ni dan seorang lagi pada awal tahun hadapan...Jadinya yang tinggal cuma Sally je masih takde hala tuju...Bos tanya, "Kau bila nak kawin Sally?" .. speechless sekejap....sambil ketawa yang hanya Sally tau maknanya...

Lepas kenduri kahwin kakak Sally dua minggu yang lepas, Sally agak berada pada tahap tekanan bila ada beberapa orang tua kategori mulut puaka yang bertanyakan pasal giliran Sally untuk naik pelamin...kalau korang perasan yang abang sally kawen pada tahun 2013, kakak Sally pada tahun 2014...Jadinya mereka mengandaikan yang Sally akan berkahwin pada tahun 2015...

"Kakak kamu dah, abang kamu dah...kamu bila lagi nak kawen?" - Si Puaka 1

"Saya tgh sambung degree ni...lepas ni nak sambung Master dengan PhD..lambat lagi kot.." - Sally

"Belajar tinggi-tinggi mmg tak kawen la kamu nanti..." - Si Puaka 1


"Kamu ni bila nak kawen..? - Si Puaka 2

Sambil gelak, "Lambat lagi ni makcik...calon pun lupa nak cari.." - Sally

"Dah umur 24 tahun kalau takde calon, mmg tak kawen la kamu.." - Si Puaka 3

"Eh, camtu ke...kalau camtu mmg takde jodoh la saya.." - Sally

"Camne nak ada calon, kena kurus dulu la...baru ada orang nak...ini nak bawa diri pun susah.." - Si Puaka 3

"Orang gemuk la comel...!" - Sally

"Kamu je rasa macam tu...kalau tak kurus mana nak ada jodoh..tengok macam kakak kamu tu.." - Si Puaka 3

"Takpe la...saya kawen jela dengan orang gemuk jugak..." - Sally

(Tak tau datang daripada mana Si Puaka 2 ni balik...)

"Lelaki kalau gemuk pun nak cari perempuan cantik je..." - Si Puaka 2

"Nak kata saya tak cantik la? Pastu kalau nak kawen kena kurus..?" - Sally

Rasa tak sanggup nak bagi korang tau selanjutnya...sebab Sally yang ingat ni pun rasa sedih..tak mampu nak ekspresikan macam mana...Kalau ikut hati, mau kena flying kick makcik puaka bertiga tu...Nak kata sedih tu ada la sikit...mgkn ye, bentuk fizikal Sally tak la seindah yang manusia bayangkan dalam novel...kadang Sally pun stress...tapi dah Allah jadikan macam ni...apa nak kata..? Tak elok kalau kita benci dengan kejadian Allah kan..?

Walau sebenarnya Sally dah lali sangat dah dengan pertanyaan bila nak kurus, bila nak kawen, kenapa takde pakwe, kenapa makin besar dan banyak lagi kenapa kenapa yang rasa dorang semua mintak kaki ni naik kat kepala je bila tanya...Cuba la tanya..bila nak kaya ke, bila nak sambung belajar ke...bila nak g haji ke..takde la sakit hati sangat...

Nak kata Sally makan hati...rasa benda tu dah bertahun dah Sally alami...tapi tipu la kalau takde sekelumit pun rasa marah, sedih dalam hati kan...dah namanya pun manusia..bukannya robot...kang kalau jadi heartless...mau gempar Malaysia ni haa...

Cuma Sally nak cakap...kepada makcik-makcik kat luar sana...kat korang jugak...Kalau nak tanya kat kawan-kawan, sepupu sepapat ke kan..berlapik la sikit...jangan la tanya direct...kalau kena manusia yang berhati kering macam Sally takpe...boleh gelak lagi...kalau kena kat orang yang jenis mudah tersentuh hati dia..buatnya kena maki tak ke saja je tempah tu...belum lagi betul-betul dia tak kawen...lagi parah...

Jodoh tu macam yang Sally dah bgtau banyak kali...

Sila la baca lagi dan lagi...


Aku ni dah lali..
Jangan sampai aku maki..
Mudah dan pasti...
Kau jaga diri sendiri...
Sebab kau pun sama tak berlaki...

-____-''

You Might Also Like

15 comments:

  1. hehe... terus dapat title puaka diorang tu ye... kesian ;)

    ReplyDelete
  2. menyampah betul dengan makcik tiga orang tu..
    agak-agak la nak tanya camtu pun,tak jaga perasaan orang..geram betul miza..errk
    kalau ada jodoh tu ada,don wori k kak sally..chill! :D

    ReplyDelete
  3. saya pn orang tanya cam tu, bila nak kawin?

    http://www.iuzira.com/2014/06/women-online-magazine.html

    ReplyDelete
  4. Sally, biarkan diorg tu....Jodoh hanya Allah yang tahu, anyway, suka gelaran "puaka"...

    ReplyDelete
  5. Ramai je org gemuk kawin. Its all about jodoh. Kekadang molot orang yg cakap tu xsedar adanya Allah yang susun atur segalanya dgn baik. In sha allah Allah know the best for us. Sally baik. In sha allah jumpa imam yg baik nanti.

    ReplyDelete
  6. Hahaha sabar je lah sis . Biasalah tu mulut orang . Susah sampai nak cakap pasal fizikal bagai . Lempang lelaju . Lain kali sis cakap je Yonghwa dah masuk minang tapi sis tolak . Gitu

    ReplyDelete
  7. Geram la dgn makcik macam tu, menyibuk buat ape -..-

    ReplyDelete
  8. kdg2 org ckp main hambur je
    x tahu yg benda tu blh mengguris hati org lain
    kdg2 sakit hati jugak bila bertemu dgn si mulut puaka
    asyik bertanya sedangkan tahu apa masalah yg org tu alami
    menambah stres je..
    moga si mulut puaka sedar akan ketelanjuran kata2 mereka

    ReplyDelete
  9. Ala sally...pedulikan la org nk kata. .baru 24 thn kot...perjalanan sally masih jauh lg...keha..blaja dan senangkan ibu dulu...jodoh tu ketja allah...ok? X mo sedih2..tgok akak ni dah 9 thn single mom...x kisah apa org nk ckp

    ReplyDelete
  10. AMboi2..sedap nye mulut dorang. Ah..pedulikan lah mulut orang macam tu. Its not our problem to know what other think of us..

    ReplyDelete
  11. ewahhhh..sedap mengata makcik2 puaka sekalian..
    ada je yang berisi comel molek orang nak ajak kawen..
    bg husna 24 nih muda lagi kot..sabar laa org nak kejar cita2 dulu..geramnyaaa..>.<

    ReplyDelete
  12. lain kali kalau boss tanya suh dia bagi promotion...kata jer takde duit nak kawin lagi...untung2, dapat promotion..hahahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. takpe sally.. kte kan group FAG.. akk pon xde lg ni.. kte kire geng la.. sally muda lg kot.. akk ni lg tekanan bsr.. hahaha.. no worries dear... kte hepy2 slagi bleh...:)

    ReplyDelete
  14. Sedihnya.... Sgt sedih... Dia kata Sally gemuk tu tnda dia hina dgn ciptaan Allah... Sedih dn kasihan org sebegitu...sbb nya dia sibuk dan cakap seolah-olah dialah Tuhan penentu jodoh org lain...

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!