Pati Delima Gulsan.

2:00:00 PM Sally Samsaiman 20 Comments



Last week, keadaaan kesihatan sally kurang baik sikit...dan selepas mendengar nasihat kak mialiana dan juga abg +Ismail Md Salleh ....sally ambil keputusan untuk mengamalkan minum jus pati delima untuk kesihatan sally jugak....

Macam yang rata-rata kita tau...buah delima memang ada banyak kegunaan dan juga khasiat dia pada tubuh badan manusia....didalam Al Quran juga ada disebut mengenai buah delima...Firman Allah yang bermaksud, ”Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah-buahan serta pohon kurma dan delima”. [Surah al Rahman ayat 68].

Antara kebaikkan jus atau buah delima ialah:
  1. menstabilkan paras kolesterol dalam badan dan merendahkan tekanan darah tinggi
  2. merawat “sinus” utk penyakit resdung serta mengurangkan batuk dan asma
  3. meningkatkan sistem metabolisma badan dan menguatkan imunisasi badan
  4. membantu melawan penyakit jantung dan mengurangkan risiko kencing manis
  5. mengandungi tahap antioksida yang tinggi
  6. rawatan ketidaksuburan / kemandulan
Sebagai langkah pencegahan, Sally pun amalkan jus ni dua kali sehari...satu sudu pada sebelah pagi sebelum sarapan dan lagi satu sudu sebelum masuk tidur...So far, sally rasa badan agak ringan.. (bukan dari segi saiz)...Ringan kat sini macam rasa lebih bertenaga...dah takde masalah tulang berbunyi macam nak reput..hahaha...Jus ni kawan sally tolong beli kat Chow Kit...boleh la dapat murah sikit...

Alhamdulillah...mencegah kan lebih baik daripada merawat kan..?

p/s : Have to cut off my caffeine intake.

You Might Also Like

20 comments:

  1. thanks sally for the info.mungkin sara pun boleh try jugak :D
    slalu juga bunyi tulang belulang mcm krek krek. huuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...sama-sama...cuba la sara....mana tau kot kuasa Allah :)

      Delete
  2. Eh eh , 'kak' Nurie pun amek jugak ni. Sedappp ! Masammmm !

    ReplyDelete
  3. Elok nie..jgn lagi minum2 berkafein sally :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr....yang tu susah nak janji..hehehehe...

      Delete
  4. saya dah try nie.mmg bgus.sebb pagi2 dh lawas..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...? rasa badan macam ringan je..bangun pagi pun segar :)

      Delete
  5. bagus sally, amalkan pemakanan yang sihat ok... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah ika...hopefully makin sihat lepas ni :)

      Delete
  6. sy pon minum semasa ngandung...skrg msh ad dlm peti ais dh x usik..setahun yg lepas kot...xtahu elok ke x lagi hehehe...

    ReplyDelete
  7. Mmg bgus amalkan... Insha Allah ada keberkatan...

    ReplyDelete
  8. bleh merawat sinus?nk carik jugak la..stress la asyik bersin,flu,bersin,flu..haiss...

    ReplyDelete
  9. delima memang elok... kita usaha dan doa supaya Allah sihatkan badan kita

    ReplyDelete
  10. Sedap...akak suka...kena stop minum Starbucks sally...akak je bleh...

    ReplyDelete
  11. macam menarik je.. husna ada jugak tanda2 resdung dengan masalah tulang tuh..
    almaklum tak suka susu..:p

    ReplyDelete
  12. buah delima mmg bagus, banyak khasiat.

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!