Talk..Talk..Talk...

4:48:00 PM Sally Samsaiman 34 Comments


Bendanya mudah je sebenarnya...tapi manusia ni suka menyukarkan sesuatu yang mudah...sebagai contoh la...bila kita rasa tak puas hati atau rasa nak memberontak...kita akan bercerita kepada orang lain daripada pergi bersemuka dan menjelaskan perkara yang bermain di minda...

Dan perkara yang paling tak best bila benda yang kita cerita tu sampai kepada pengetahuan orang lain atau tuan punya badan...dan berlakulah pertengkaran yang sebenarnya kita boleh elak pada awalnya daripada berlaku.....

Percaya la..berdepan tu lagi mudah nak selesaikan masalah daripada kita bercakap kat belakang..tu belum lagi masuk kategori mengumpat benda yang takde kaitan..habis kisah lama orang dibawa keluar nanti hanya sebab sedikit perselisihan faham...

"Act using you mind, not you emotion.."

You Might Also Like

34 comments:

  1. Assalamualaikum sally, dulu pernah terkena ni.. tak pepasal gaduh dengan member sendiri sebab si pembawa mulut. sabar banyak ye ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam sheila...hmm...lidah jugak senjata yg paling tajam...

      Delete
  2. jaga hati jaga mulut... hadis kata kalau nak cakap benda tak elok lebih baik diam...memang pompuan susah nak buat benda ni, kena cuba sedaya upaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sangat tu kak...daripada kita sakitkan hati org..baiklah kita jaga diri :D

      Delete
  3. Assalamualaikum.... Benarsekali sis...... minta copy gambar melekat kt entry ni blh?

    ReplyDelete
  4. betul tu sally! tapi selalunya org guna emosi kan. :(
    tak berfikir secara rasional akan akibatnya bila menjadi si pembawa mulut, tu yg jadi masalah :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu la kita kena didik hati, jiwa dan jugak otak supaya jadi bijak :D

      Delete
  5. Replies
    1. mari lah kita! selotape supaya dia tak dapat makan sya punya kek :D

      Delete
  6. yes agree with u ! kak sally. dah lama tak BW. rindu. blog pown makin comelll! :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. blog akak xde ubah pape pun Hana..iheee~

      Delete
  7. akak selalu terkena sally...sebab tu kena berhati2 dengan sekeliling even kawan baik kita pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. manusia...rambut pun tak sama kaler dah sekarang kak..hati lagi la jauh beza... :D

      Delete
  8. mmg ada jenis manusia mulut cam tu . klu kita ok pun tapi dia tak berkenan , berjela dia jaja cerita kat belakang . sabar ya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhu...yang ni random je kak...no offences :)

      Delete
  9. aah..berdepan lebih baik tp jarang org nak pilih berdepan. yg cakap belakang je dipilih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kata berani tapi sebenarnya mereka penakut :)

      Delete
  10. Betul. Kalau ada apa yang tak puas hati, cakap berdepan je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi selalunya...tu yang kita elak daripada buat :)

      Delete
  11. Thats why people say 'listen to your heart but bring along your brain'. Hehehe..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum kak . :) Sesungguhnya Allah berserta orang yang bersabar (Surah Al-anfal ayat 46)

    sabar pada mula pahit . . tapi pada akhirnya sangat manis dan indah ;) in shaa Allah akak boleh lakukan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam Ain...

      betul sangat tu Ain...kadang-kadang kekuatan kita pada kesabaran :)

      Delete
  13. Hmm memang benda ni selalu gila bermasalah kan kak sally haih.
    Yup. Act using mind, :)
    Thanks kak sally!

    ReplyDelete
    Replies
    1. takkan susah kalau manusia tu sendiri tak menyukarkan..
      You're most welcome my dear :)

      Delete
  14. Replies
    1. hehehe...baguslah! tepuk tangan sikit :)

      Delete
  15. Betul tu... setuju sgt2.. kata mengata ni merosakkan silaturrahim & perpaduan msykt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi tanpa sedar...benda ni dah mmg jadi budaya kita sejak sekian lama...

      Delete
  16. tak suka jugak macam ni. kekadang kita cakp pasal orang tu lain. then yg pembawa cerita pulak gi tokok tambah.. haru hara hidupp -.-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa laaaa...nak tambah lagi seronok cerita dia -____-'

      Delete
  17. yeah.cik pon setuju dengan sally...
    bertambah2 lagi problem kalau mcm he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi ramai yg pilih bercakap daripada berdepan...

      Delete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!