Rukun Iman :)

3:00:00 PM Sally Samsaiman 18 Comments

Mesti tgh tunggu pemenang kan..? hahaha....tapi sebelum tu meh baca ni dulu...

Selepas sally tulis entry Rukun Islam & Rukun Iman... keyword untuk Rukun Iman mendadak naik...mungkin sebab sally tak tekankan sangat rukun iman dalam entry tu....so, hari ni jom kita tengok tentang Rukun Iman....

So, sebagai permulaan jom kita ingat balik rukun iman...rukun iman ada berapa adik-adik...? haa..? ye! pandai! rukun iman terdiri daripada 6 iaitu :


Actually sally takde idea sangat nak explain...takut terbawa ajaran sesat pulak nanti...sally pun kurang pandai dalam ilmu agama ni...masih lagi belajar dan terus belajar...tapi sally cuba elaborate sikit ye...yang pertama...tu mmg kita tau...kita kena percaya dan yakin dengan kewujudan Allah sebagai pencipta kita, pencipta langit dan bumi dan pemilik dunia dan akhirat....

Kita juga harus percaya yang wujudnya malaikat yang mencatat amal kita...Malaikat merupakan hamba Allah yang tidak berjantina, tidak makan tidak minum dan hanya kekal beribadah dan beriman kepada Allah...

Sebagai umat Nabi Muhammad SAW...kita perlu yakin dan beriman dengan kitab mukjizat, Al-Quran...bagi sally, Al-Quran ni seindah dan sebaik-baik "buku" yang wajib kita baca...dan jadikan amalan..kita jugak harus percaya kepada rasul-rasul yang pernah diutuskan sebelum Nabi kita...

Seperti yang kita tau, kiamat tu pasti ada...dan sekarang ni pun kita dah nampak tanda-tanda kecil yang kita menghampiri kiamat...dan kita kena yakin dengan adanya hari pembalasan...dan yang terakhir...beriman dengan qada' dan qadar yang telah ditetapkan...yakinlah Allah tu sebaik-baik perancang...insyaAllah...

^_^

You Might Also Like

18 comments:

  1. Insyallah sally perkongsian yg baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah asha..yang baik kita panjangkan :)

      Delete
  2. terima kasih atas perkongsian ini sally... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kembali mama...moga bermanfaat :)

      Delete
  3. bagus perkongsian mengenai rukun iman ini sally..

    ReplyDelete
  4. Thanks share sally..dlm xsedar mungkin ada jgak yg lupa rukun2 iman ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome niesa...sama-sama la kita saling beringat....

      Delete
  5. Nice sharing Kak Sally. Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..semoga bermanfaat la hendaknya....

      Delete
  6. perkongsian yang menarik....care kupasan pon ok....senang nak paham...^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...nnt bole cite kat aqim...hehehe

      Delete
  7. terima kasih atas perkongsian ustazah Sally.
    mwahaha.. gurau je.. hehe =)
    alhamdulillah, bila berjumpa rakan blogger spt cik Sally yg saling berpesan2 dan ingat mengingati tentang kebenaran & kesabaran.
    terasa blogging ni lebih indah.
    aiceh. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi Gee! baik punya perli tu...hahahha
      benda baik, ilmu kita kena selalu ingatkan...
      so, kita pun sama beringat...InsyaAllah...
      nmpk mcm ayat bodek! hahaha~

      Delete
  8. Replies
    1. terima kasih anim...moga bermanfaat :)

      Delete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!