Berlumba.

10:00:00 AM Sally Samsaiman 18 Comments

Zaman sekarang ni kita hidup dalam zaman manusia dan masyarakat yang sentiasa berlumba...sentiasa ingin lebih...sentiasa ingin maju...sentiasa mempunyai hasad dengki yang sangat tinggi...

jangan terkejut bila orang sebelah kau tiba-tiba beli botol air baru semata-mata nak lawan kau-- biarlah yang dia lawan tu botol air mineral je pon.

jangan terkejut bila kawan kau tiba-tiba tarik muka bila ada orang sapa mesra dengan kau-- biarpun yang tegur kau tu makcik cleaner je pon.

jangan terkejut bila tiba-tiba member kau keluar duit RM 100 untuk derma semata-mata nak lawan kau-- yang derma RM1.

jangan terkejut bila ada orang yang tolak atau potong kau jalan semata-mata menyampah tengok kau kat depan dan nak tunjuk macam mana dia jalan.

dan jangan terkejut bila satu hari, ada orang datang minta bukti kebaikan yang dia dah taburkan-- sebab nak tayang kat orang, biar dia boleh menang.
 
-Nasyitah Sulaiman

p/s: muhasabah diri. Kadang-kadang ada orang ingat dia kejar tu kebaikan, tapi terkadang dia lupa makna kehancuran....kehancuran yang terbina atas dasar ingin berlumba...
 

You Might Also Like

18 comments:

  1. semua bengantung dari diri sendiri hehe..dont stress pagi nie sally hihi...baru perasan header dah tukar baru ekk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..semua tu pilihan atas tgn kita...

      Delete
  2. selalunya begitulah sally.. masing-masing ingin menyerlahkan kelebihan diri masing-masing.. tak guna berlumba, yang penting perbaiki diri agar menjadi lebih baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak...takut kita jd riak pulak...

      Delete
  3. hai cik sally, ingatkan dikau padaku... hihi.....
    berlumbalah kita buat kebajikan untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mama...! Mestilah ingat...selalu je g usha mama..hehe

      Delete
  4. tetiba jadi insaf bila baca ni :)

    ReplyDelete
  5. pada ika, kalau macam kita nak buat kebaikan, tak payah nak beritahu kat orang kita buat sesuatu tu pun takpe, sebab ada sorang ustaz ni pernah cakap, bila kita menjaja kebaikan yang kita lakukan, niat kita tu dah lari...mungkin dah ada perasaan riak, mungkin ada perasaan menunjuk2...so bila nak buat baik, tak payah kecoh2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb tu selalu ada org yg riak tanpa mereka perasan.. :)

      Delete
  6. yes agree sis. kadang2 bila nak buat kebaikan pown akan jadi satu ujub. ALLAH. semoga dapat bermuhasabah diri. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmm...InsyaAllah...sama-sama kita muhasabah diri :)

      Delete
  7. kwn saya sentiasa berlumba2 jadi no satu.. kalau cerita pasal A, dia mesti nak A+.. Dari A sampai Z, dia sentiasa ada dalam setiap cerita. dan cerita dia mesti kerlasss punye.. -.-''

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada manusia dia takot kalau org x amik tau psl dia...tu yg dia cuba expose diri dia..huhu

      Delete
  8. terbaikk sally, antara entry yang terbaik..

    ReplyDelete
  9. akak pernah jumpa dan berhadapan dengan orang yang macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah kak...semoga ada kesedaran dlm jiwa sally ni :)

      Delete
  10. apa pun persaingan yang datang mari kita pastikan bahawa ia persaingan yang sehat..kalau tak sehat kita bawak pergi jumpa doktor..hahahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!