Makanan yang boleh mengurangkan stress

Minggu ni minggu yang memberi tekanan kepada sally...so, marilah bersama-sama dengan sally makan makanan yang boleh mengurangkan stress....fuuuhhhh!
Oren
Kajian dari German menunjukkan bahawa vitamin C membantu untuk mengurangkan tekanan dan membuatkan tekanan darah menjadi normal semula. Vitamin C juga dikenali untuk meningkatkan sistem imunisasi dalam badan.

Kentang
Kentang boleh mengurangkan stress kerana ia memuaskan keinginan anda untuk mendapatkan karbohidrat dan kemanisan apabila anda berada di bawah tekanan yang berlebihan. Kentang penuh dengan 'betacarotene' dan lain-lain vitamin serta fiber yang membantu badan anda untuk memproses karbohidrat dalam proses yang mantap.

Aprikot kering
Buah aprikot kaya dengan magnesium yang mana dapat mengurangkan tekanan dan boleh mengendurkan otot secara semulajadi.

Almond, pistachio & walnut
Kacang almond penuh dengan vitamin B dan E dapat membantu meningkatkan sistem imunisasi. Manakala walnut dan pistachio membantu untuk menurunkan tekanan darah.

Ayam belanda / Ayam Turkey
Daging ayam belanda mengandungi amino asid yang juga dipanggil 'L-trytophan'. Amino asid ini juga melepaskan serotonin, satu bahan kimia yang baik untuk otak. Inilah sebabnya orang berasa sangat tenang selepas makan daging ayam belanda.

Bayam
Kekurangan magnesium dalam badan boleh menyebabkan migrain dan rasa keletihan. Satu cawan bayam memberikan 40 peratus magnesium yang anda sememangnya perlu dalam badan.

Salmon
Ikan salmon mempunyai asid lemak Omega 3 yang tinggi yang mana boleh membantu menangani penyakit jantung. Kajian menunjukkan bahawa Omega 3 menyimpan hormon tekanan daripada memuncak.

Avokado
Lemak tidak tepu dan potassium yang ada dalam buah avokado membantu untuk mengurang tekanan darah dalam badan. Potassium yang cukup dalam badan boleh mengurangkan tekanan darah dan tahukah anda, avokado mempunyai lebih potassium berbanding pisang?

Sayur-sayuran hijau
Brokoli, sawi dan sayur-sayuran hijau lain adalah sumber utama vitamin yang membantu menyegarkan badan anda di kala stress.
 

Post a Comment

9 Comments

  1. sodapnya lau dapat ayam belanda ni ... wat bakar kew .. hahaha . streess ni stress arghhH!!!!!!!! :P

    ReplyDelete
  2. nyumnyum. sha suka gila potato. kihkih.thanks for sharing cik sally comel! :)

    ReplyDelete
  3. sedapnye makanan yg boleh hilangkan stress ni. hihi

    ReplyDelete
  4. kebanyakanya makanan yang sy suka...hihi

    ReplyDelete
  5. salam... jemput join GA tasha...
    http://cercitertashaqisha.blogspot.com/2013/09/awesome-giveaway-by-tasha-aqisha.html

    hadiah: novel, top up, exco replica photocard, keychain,bracelet, keronsang mutiara sbah....
    untuk pemenang utama anda bakal memiliki novel dan entri pilihan anda akan di muatkan dalam majalah online flip

    join sekarang..

    ReplyDelete
  6. semuanya berkhasiat.. tapi masalahnya akak ni kalau stress mesti cari kfc.. hehe..

    ReplyDelete
  7. hana kalau stress makan benda masam. ok lah. kuranglah sket stress tu. haha tp tak sangka kentang tersenarai. makanan fav tuuu. haha :D

    ReplyDelete
  8. Roselle juga dikenali sebagai makanan anti stress. sebab, roselle mempunyai kandungan Vitamin C lebiih banyak daripada oren.

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite and hopefully, all the information is useful to you and don't forget to come again! Much love!