I'm not feeling well :(

Assalamualaikum...
I'm not feeling well today...bangun pagi lagi dah bersin macam nak tercabut hidung ni...mata gatal..berair..and lastly, I started to get fever...huwaaaaa...dah la minggu ni first seminar...demam pulak! ni mesti sebab semalam tido tak pakai selimut....actually semalam lagi badan dah rasa penat sangat, sampai tertidur kat ruang tamu...bak kata ibu, kalau sally dah tidur..letak bom kat sebelah pun belum tentu bangun...tapi kalau suruh Yong Hwa kejut mesti bangun punya! hehehe...ok, joking!
masa nak g keja tadi, jiran sebelah rumah tegur....
"banyak kali you bersin, mesti ramai orang rindu sama you haa"
eh..? okay ni first time sally dengar, yang selalu sally dengar kalau kita tersedak sebab ada yang menyebut...kalau kita bersin..? sebab ada yang rindu..? duh! aunty...saya dari pagi bersin nak dekat 100 kali dah....punya ramai orang rindu kat saya..? hehehe....tapi sebab tu jugak sally cuba google....

Di Jepun, ada kepercayaan bahwa bersin adalah tanda bahwa ada orang lain atau seseorang yang berada jauh daripadanya yang membicarakannya atau menjelek-jelekkannya di belakangnya.

"Akak nak tahu tak? Orang cakap kan, kalau kita bersin sekali itu tandanya ada orang rindu kat kita. Kalau kita bersin dua kali, maknanya ada orang menyebut nama kita kak. Kalau tiga kali pula, itu tandanya kita demam kak!" 

Dalam budaya Islam yang didasarkan pada berbagai hadis dan ajaran Muhammad . Sebuah contoh dari hal ini adalah hadis riwayat Al-Bukhari dari Abu Hurairah bahwa Nabi Muhammad pernah berkata:
"Ketika salah satu dari kita bersin, biarkan dia berkata, "Al-hamdu-Lillah" (Segala puji bagi Allah ) , dan membiarkan saudaranya atau pendamping berkata kepadanya, "Yarhamuk Allah" (Semoga Allah merahmati anda) . Jika ia berkata, "Yarhamuk-Allah", kemudian biarkan [hidung itu] berkata, "Allah wa Yahdiikum yuslihu baalakum" (Semoga Allah membimbing Anda dan memperbaiki kondisi Anda)."
 
Yes! I'm actually in the middle of fever bukan sebab rindu...sebab kalau ada yang rindu sally pun, Jung Yong Hwa je...hahahaha...okay statement mintak penampor! doakan sally pulih cepat ye...dah tak sabar nak g kelas minggu ni...
^_^
 

Post a Comment

7 Comments

  1. makan ubat kak..semoga cepat sembuh :)

    ReplyDelete
  2. amboi sempat lagi selit Yong Hwa dia tu, apa2 pun makan ubat and get well soon...

    ReplyDelete
  3. hehe rmai btl org rindu first time ayu dgr ni..

    ReplyDelete
  4. jgn lupa mkn ubat yer sally sayang..:)

    ReplyDelete
  5. get well soon kak sally! nanti risau plak jong hwa akk tu. hihi

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite and hopefully, all the information is useful to you and don't forget to come again! Much love!