Kenapa DONUT ada lubang kat tengah ?

6:45:00 PM Sally Samsaiman 7 Comments

Assalamualaikum...

haaa! kenapa?? kenapa..?
Mengapa donut berlubang di tengahnya ? 
Sebahagian besar orang mungkin berpikir kalau lubang di tengah donut hanya sebagai aksesori.
Namun, ternyata itu salah !

 
Donut muncul pertama kali di Amerika Syarikat pada abad ke-18. Ketika itu, alat memasak belum canggih. Supaya adunan donut masak secara merata maka dibuatlah lubang di tengah. Lubang itu akan mengalirkan panas minyak ke setiap bahagian donut yang adunannya cukup padat di tengahnya. Jika tidak dibuat lubang, donut hanya akan masak pada bahagian luarnya, sementara di dalam masih mentah.

Jadi, sebab tu la kenapa donut ade lubang di tengahnya.

Nah! baru tau kan..?? ke sally jer yang baru tau...??
>_<

You Might Also Like

7 comments:

  1. nahh. baru kutahu. hehehehehe

    ReplyDelete
  2. dah lame tahu(tangan di bahumata ke atas) :P

    #padahl baru je ne tahu...hahahahaha

    ReplyDelete
  3. laa.camtu rupanya..selama ni makan donut tak pernah nak fikir kenapa ada lubang tengah2

    ReplyDelete
  4. Baru juga tau,,hehe rd sally juga kak mv tak siihat ni

    ReplyDelete
  5. baru tau owh...igt saja nak bagi nampak cute2 mcm gelang T_T

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite or else I'll just head my cursor towards the box and delete your inappropriate comment.

Hopefully all the info is useful for you and don't forget to come again! Much love!