Akuarium Terbesar Di Dunia..

 Akuarium terbesar di dunia terletak di Atlanta, Georgia. Ia menempatkan lebih daripada 120,000 ikan, yang mewakili 500 spesies dalam 8.5 juta gelen air. Terdapat 60 habitat yang berbeza dengan 12,000 kaki persegi tetingkap, dan kosnya bernilai $ 290,000,000 untuk membina.

Georgia Aquarium adalah hasil daripada wawasan satu perniagaan berdaya usaha Bernard Marcus, yang bermimpi membentangkan Atlanta dengan akuarium yang akan menggalakkan kedua-dua pendidikan dan pertumbuhan ekonomi. Marcus begitu diilhamkan oleh akuarium yang selepas melawat 56 daripada mereka di 13 buah negara dengan isterinya, beliau menderma $ 250,000,000 ke arah apa yang menjadi Georgia Aquarium. Tambahan $ 40000000 datang sebagai sumbangan korporat. Tanah tersebut telah disumbangkan oleh Syarikat Coca Cola.
 Akuarium Georgia mempunyai lima galeri berasingan diatur sekitar atrium pusat. Georgia Explorer, Diver Tropika, Lautan Voyager, Cold-Water Quest dan River Scout. Tangki dalam galeri penduduk yang pelbagai haiwan, termasuk ikan paus, jerung, penguin, memerang, belut elektrik, sinar, kuda laut, bintang laut, ketam dan pelbagai jenis ikan dari semua saiz.

Tangki Lautan Voyager , habitat yang terbesar, memegang tiga perempat daripada air akuarium dan tarikan pusat akuarium ini - jerung paus. Satu tali pinggang penghantar bergerak perlahan mengambil pengunjung melalui terowong akrilik 100 kaki di bawah tangki, membiarkan mereka melihat ikan dari bawah. Pameran akuarium lain termasuk 800,000 gelen beluga paus kepungan, kereta kebal kecil dan tangki sentuh pelbagai di mana pengunjung boleh mendapatkan pengalaman dengan haiwan akuatik.

Membina dan menjalankan apa-apa kompleks yang besar ada tugas yang mudah. Organisasi menggunakan beratus-ratus kakitangan yang menjaga segala-galanya daripada makan haiwan untuk membersihkan tangki, dibantu oleh puluhan komputer yang memantau tahap tangki, suhu dan aliran pam, semua yang penting untuk kesihatan haiwan dan operasi sistem.

Berikut adalah beberapa statistik yang akan memberi anda idea tentang skala operasi dalam kemudahan ini gergasi:

Untuk mengisi tangki, paip akuarium 8 juta gelen air paip biasa bercampur dengan 1.5 juta paun garam untuk menjadikannya masin. 218 pam, 141 penapis pasir dan 70 skimmers protein menyimpan tangki air bersih dan didiami. Pam ini bergerak 261,000 gelen air setiap minit. Masa perolehan tangki - jumlah masa yang diambil untuk semua air di dalam tangki akan ditapis dan dibersihkan - adalah dua jam.

Untuk menyimpan makanan bagi haiwan, akuarium mempunyai peti beku yang memegang £ 20.000 makanan serta peti sejuk yang memegang £ 6000.

Untuk merawat haiwan yang sakit, Akuarium Georgia mempunyai perkhidmatan veterinar dan kemudahan perubatan pemuliharaan dalam unit kaki 5,800 persegi dengan 15 orang kakitangan, dan ia menempatkan 26 tangki rawatan ((think hospital beds). Unit ini dilengkapi sepenuhnya dengan pembedahan dan unit radiografi dengan endoskopi, ultrasound dan mesin x-ray.








 
 
kopi kucing : Dairishare

Post a Comment

2 Comments

  1. dah macam laut luas je...cantik..bestnya kalo dapat pergi aquarium ni

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite and hopefully, all the information is useful to you and don't forget to come again! Much love!