Sunday, July 8, 2012

Resepi : Pavlova Buah-Buahan


Macam yang sally cite semalam...semalam proses buat pavlova dgn strawberry cheesecake...yeah...lambat start sebab akak sally lambat sgt balik...hoh ! tapi xpe...lambat pon janji sempat buat..ehee...So, yang first sally nak kongsi...pavlova...cheesecake tu...nnt la...penat nak taip berjelaa...korang pun bosan nak baca kan??


So, Sally nak jugak la share resepi, mana tau kot ada yang nak cuba ke kan?

Bahan-bahan Crust
4 biji telur (putih je) - keluarkan dr peti ais dlm 2 jam..jgn sejuk-sejuk
1 cawan gula (sally pakai 1/2 je...manis sgt)
2 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu teh cuka
1/2 sudu teh esen vanilla

Bahan-bahan topping
Whipping cream (depends nak byk mane topping-sally pakai 200ml)
1 1/2 sudu besar icing sugar
Buah-buah (strawberry,kiwi,rasberry,anggur..etc)

Cara-caranya:
1. Panaskan oven 140 degree (guna api bawah jer tau)
2. Selang 20min...turunkan suhu jadi 120 or 100 degree
3. Pukul putih telur sampai gebu (high speed)
4. Masukkan gula
5. Masukkan tepung jagung
6. Masukkan cuka & esen vanilla
7. Atas dulang lukis atas baking sheet bentuk bulat...x kisah la nak kecik ke besar
8. Pastu bakar jer agak-agak dalam 1 jam 15 min or sampai dia jadi perang sikit
9. Bila dah masak, keluarkan pavlova...sementara nak sejukkan tu...jom kita buat topping
10. Utk topping..just campurkan whipping cream dgn gula pastu pukul sampai kembang

9 comments:

  1. @raihan @zaidalifah Husssin :

    alhamdulillah...sedaap la jugak..tp utk org yg x suka manis kena mkn buah byk2 laa :)

    ReplyDelete
  2. wah sedap sungguh tgk pavlova sally ni.. sy ni nak cuba buat tak terbuat2 lagik..hehe..

    ReplyDelete
  3. @CtAyue : ayue kena cuba...best....tp jgn mkn byk2 la...manis sgt tau...mkn buah2 tu lebih sikit... :)

    ReplyDelete
  4. @natasha : mmg sedaap...cuba la buat :)

    ReplyDelete
  5. salam...akak sue buat berniaga pavlova...memang sedap!!!!

    ReplyDelete
  6. nak sangat buat pavlova sendiri tapi kat umah takde oven... hmmm, tggu la belo oven baru (:

    ReplyDelete

Hi there! Thanks for stopping by and comment. Please be polite and hopefully, all the information is useful to you and don't forget to come again! Much love!